Att utforska

En av de viktigaste vägarna till kunskap är ett utforskande arbetssätt. Att få pröva, jämföra, känna och utforska med olika sinnen, samt ta reda på hur olika saker förhåller sig till varandra.

Utforskandet sker i olika sammanhang, men i ämnet NO har vi som bekant hjälp av våra NTA lådor och denna termin jobbar vi med ”fast eller flytande”.

I onsdags fick eleverna i uppdrag att sortera olika material efter färg och form till att börja med, men de fick också tänka fritt hur materialen kunde sorteras och sammanfatta detta med ett ord. Det var oerhört spännande att höra deras resonemang och se hur de hade tänkt. När de hade sorterat så fotade de av sina papper och fick sedan redovisa för kompisarna hur de hade tänkt i paren.

Efteråt e-postade eleverna mig, där de med några ord eller någon smiley fick berätta vad de tyckte om lektionen. De flesta var rörande överens om att det här var jättekul.

Något annat som varit roligt idag, och lite av veckans höjdpunkt skulle jag säga, var att få den nya matematikboken. Så nu säger vi hej då till den gamla boken (som eleverna får ta hem i morgon och göra helt klar om de vill) och börjar i den nya!

Det var allt för idag!

//Gunilla


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *