Ett syfte med allt

Allt som vi gör i skolan har ett syfte och syftet styrs utifrån målen. Om syftet med undervisningstillfället är att träna på att skriva olika ord och texter, då behövs skrivlust, samarbete och kreativitet. Eleverna behöver få tillfälle att skapa texter i meningsfulla sammanhang, ofta tillsammans med andra.

Är syftet däremot att träna på att forma bokstäver, ja då behövs mer lugn och ro för att ges möjlighet till koncentration.

Vi pratar mycket om vad eleverna behöver kunna – vad som är målet och HUR vi kan arbeta för att nå dit.

Idag var syftet med skrivträningen på svenskan att eleverna skulle TALA med varandra mer än de skrev. Jag ville att de skulle få till en dialog mellan varandra och komma överens om gemensamma saker de ville skulle hända. ”Vi vill…” var uppgiften och det var spännande att lyssna på deras fina kommunikation. Sedan fick de ägna en stund åt att skriva ner sina meningar  och klistra fast på färgat papper. Slutligen fick skriv-paren redovisa inför sina andra kamrater i klassrummet.

img_0462img_0473

Motoriska och skapande övningar har varit att måla mandala-bilder, som både tränar handen, koncentration och förmåga att se mönster. Dessutom är det väldigt rogivande. Sedan har eleverna också blivit mästare på fingervirkning och att tillverka armband. Idag började några göra flätor av garn också. Bra för finmotoriken och lite av en utmaning för koncentrationsförmågan.

img_0469img_0471img_0466img_0465img_0467

På bygg-stationen har eleverna använt centimo-kuber till att bygga sina namn. En utmaning i sig. I dag fick de dessutom utmaningen att av några bokstäver i namnet tillverka ett nytt ord. Klurigt men roligt, tror jag de tyckte om den uppgiften.

img_0464

Apropå syfte och koncentration. Ibland behöver kroppen få bestämma när hjärnan behöver fokusera. Då kan det vara okej att ligga ner och räkna matematik, när syftet är att utmana det matematiska tänkandet…

img_0472

På återseende!

//Gunilla

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *