Flyta/sjunka och magnetism

Idag har det experimenterats. Eleverna har undersökt vilka av olika föremål som flyter respektive sjunker.

När vi arbetar med NO och NTA lådan så ges inte bara förutsättningar för utforskande, utan det tränas på en mängd andra saker också. Samarbete är en sådan sak. Att följa instruktioner en annan (och det kan vara svårt). Att dokumentera processen och det man kommer fram till är också något som tränas in och jag måste säga nu så här i slutet av NTA-temat, att eleverna är riktigt vassa på dokumentation. Eller vad tycker ni?

Först gissningen, sedan resultatet efter testet.

När vi gör ett experiment så får eleverna själva utföra och dokumentera processen och resultatet. Sedan har vi alltid gemensam genomgång och lite av en analys om varför det blev som det blev. Inte sällan blir det så att några tycker olika och då får man chans att reflektera kring det.

Efter flyta/sjunka-testet så gjorde vi ett liknande test för att ta reda på vilka av föremålen som var magnetiska. Magnetism är alltid spännande och även här såg vi lite olika resultat. En fråga vi fick reflektera kring lite extra var varför piprensaren var magnetisk för vissa, medan några inte alls hade fått den att fastna på magneten.

På måndag morgon går vi ut i skogen och plockar en varsin liten sten. Till vad får ni se nästa vecka!

Trevlig helg!

//Gunilla


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *