Par-arbete i NO

Igår ägnade eleverna sig åt vattenexperiment på NO.

Först utforskade vi tillsammans vad som händer när man blandar is och salt i ett glas, och kunde koppla ihop det med vad vi lärt oss av ”lilla droppe”. Det är roligt att låta eleverna få gissa först vad de tror ska hända – göra hypoteser, och sedan stämma av dessa med vad som faktiskt händer. Det har vi övat på sedan förskoleklassen och jag märker hur de blir skickligare på att våga gissa. Jag ser det också lite som en övning i att våga ha fel och att det ibland är vägen till svaret som är viktigare än själva svaret i sig.

Hursomhelst så fick de sedan gå vidare med att utforska i par vad som händer om man hänger en urvriden disktrasa över kanten på en burk, med ena delen ner i vattnet och andra utanför. Vet ni? Vägen till svaret blev en rätt slaskig historia, men vad gör man inte för vetenskapen 😊.

Medan disktrasan hängde där över kanten så klippte eleverna ut en blomma som de färglade i glada färger och sedan vek in bladen på. Nu skulle vi ta reda på vad som skulle hända med blomman när den fick flyta i vattnet. En mycket rolig upptäckt tolkade jag det som, då det utropades glatt med stora bokstäver då blomman vecklade ut sig.

Sist ut bland experimenten, det mest spännande, var att undersöka vad som kunde flyta och vad som sjönk, av några givna föremål. Här bad jag också eleverna att dokumentera sina upptäckter, vilket de är väl förtrogna med vid det här laget. Aktiviteten var stor i rummet och dokumentationerna efteråt var så roliga att se. Nästa vecka ska vi titta lite närmare på dokumentationerna som gjordes och reflektera över vad som hände.

Ett smakprov på några av dokumentationerna:

//Gunilla

img_0019 img_0033img_0029

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *