Klockan och saker som rullar

Under denna vecka har alla matematiklektioner handlat om klockan, hel-och halvtimme, vilket eleverna tycks ha varit mycket engagerade i. Det pratas mycket om klockan och jag märker att intresset över att få veta tiden blivit mycket större. Märker ni det hemma också?

Vi har varvat övningar i boken med lite praktiska uppgifter, samt övat på begrepp som ”om en timme” och ”för en timme sen”. En elev konstaterade dock, lite besviket: – ”meh, ska vi aldrig få lära oss kvartar?”. Jag är glad över deras entusiasm! 😊

I NO har halva klassen idag testat hur långt saker rullar. De fick först förutsäga vilket föremål de trodde skulle rulla längst resp. kortast och sedan utföra testet för att få ett resultat. Sen jämförde vi resultaten mellan grupperna och funderade kring varför det skilde sig lite. Spännande övning som krävde samarbete, tålamod och lite list.

Samtidigt på bilden gjorde andra halvan av klassen fina målningar med Parvaneh som ni ska få se resultatet av nästa vecka.

Vi avslutade denna vecka med att så påskgräs i mjölkkartonger och PET-flaskor. Jag är medveten om att min förfrågan om mjölkkartonger kom ut väldigt sent, men det blev lite snabbt beslutat detta. Jag hade dock garderat mig med både mjölkkartonger och flaskor, så att alla fick så sitt gräs. Bilder på sådden ska ni också få nästa vecka, då barnen även får ta hem det och pryda sitt hem med under påsken.

Nästa vecka gör vi det sista innan påsklovet. Det var så skönt med en promenad i måndags morse (tyckte eleverna också) så jag tror vi gör om det nu på måndag om vädret tillåter.

Ha en trevlig helg!!

//Gunilla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *