Religionskunskap

Den stundande påsken är ett bra tillfälle att koppla ämnet religion till. På ett enkelt sätt, som många av eleverna kan relatera till, kan man prata om de händelser som ligger bakom firandet av påsk för många.

Idag tog vi delvis hjälp av en tecknad berättelse för att förstå sambandet mellan påsk och Jesus död och uppståndelse. Vi samtalade först om tro och de största religionerna och jag tog reda på lite av elevernas förkunskaper kring varför vi firar påsk. De flesta hade bra koll på varför och vi fick samtidigt anledning att reflektera kring bibelns berättelser och på vilka olika sätt man kan tänka kring dem. Den tecknade berättelsen utgick från Marcus berättelser från Bibeln och skildrade hur det kom sig att Jesus blev korsfäst. Några elever tyckte filmen var lite läskig, men samtidigt spännande. Vi samtalade efteråt om det eleverna reagerade på och vi kommer ha anledning att följa upp detta, då tankar och funderingar ofta uppstår efteråt.

För mig som lärare är det viktigt att ge en nyanserad bild av historiska och religiösa händelser samt högtider. Vi reflekterar och funderar, men låter bli att värdera och hålla oss till enbart en sanning, då det finns många spännande tankar och skeenden att fånga upp i ämnet religion.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *