G-tavlor, gåtor och problem

Denna vecka har vi fortsatt med bokstaven G och tillsammans med sin skrivkompis har eleverna idag fått göra egna gåtor. Dessa ska vi samla ihop de bästa av och ge till 1 A så att de får klura lite.

Vet ni till exempel hur man blir av med sin fiende?

Klurigt, men försök gissa utan att fråga ditt barn. 😉

Tidigare i veckan gjorde eleverna fina G-tavlor som nu pryder vårt byggrum. Det blir fint med lite färg!

I matematiken har vi börjat med problemlösning. Det är något jag upplever att eleverna tycker är både roligt och ganska enkelt. Det är flera förmågor som tränas genom att lösa vardagliga problem genom en text, vilket vi reflekterat lite kring. Det vi också kommer att träna är förmågan att kunna formulera sig så att andra förstår, genom att skapa egna problemlösningsuppgifter.

Idag fick vi en utmaning från 1a, att försöka lösa några problemuppgifter, som de formulerat själva utifrån några bilder. Det är jättebra att ha en parallellklass som håller på med samma saker, för då kan vi ju byta uppgifter med varandra. Om eleverna lyckades med problemlösningen från 1a? Givetvis, eftersom vi hjäptes åt!!

I morgon är det vårkonsert på skolan, som har anslagits lite här och där. Våran klass ska inte uppträda, men ni är väldigt välkomna att komma och lyssna. Det brukar vara en mysig tillställning.

//Gunilla

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *